MULINETE

În functie de schema cinematica, mulinetele sunt de 2 tipuri:
  • cu tambur rotativ
  • cu tambur fix
În functie de lagărele utilizate se întâlnesc:
  • mulinete cu bucse
  • mulinete cu rulmenti
  • mulinete mixte

            Mulinete.jpg (26226 bytes)

Mulinetele cu tambur rotativ sunt folosite mai ales la pescuitul stationar si la pescuitul cu muscă. Mulinetele pentru pescuit stationar dispun de multiplicator, care face ca, la o rotatie a manivelei, numărul rotatiilor tamburului să fie de câteva ori mai mare. Mulinetele pentru pescuitul cu muscă (vezi) sunt fără multiplicator, având manivela direct pe tambur,

Mulinetele cu tambur fix sunt cele mai raspândite si utilizate. Ele sunt folosite atât la pescuitul stationar cât si, mai ales, la pescuitul cu năluci. Au următoarele componente:

În general, când se cumpără mulinete trebuie alese acele modele care corespund scopului urmărit; pentru pescuitul răpitorilor sunt utile mulinetele cu tambur mic, usoare, cu cât mai multi rulmenti. Pentru pescuitul stationar se vor prefera modelele cu bucsă sau mai recomandat, mixte, tinând cont că pretul este proportional cu numărul de rulmenti, iar mărimea va fi aleasă în functie de grosimea si lungimea firului dorit. Uzual, pentru pescuitul stationar se aleg modelele cu mărimea tamburului de 40-50 mm, care pot fi încărcate cu circa 100-150 m fir de 0.3-0.35 mm.

Angrenajele mulinetelor trebuie anual unse cu ulei sau vaselină în functie de recomandările producatorului, în caz contrar acestea putându-se uza si deteriora grav. Pentru un travaliu mai putin obositor, la pescuitul pestilor mari, sunt avantajoase mulinetele cu frâna pe fir. Intotdeauna se pescuieste cu frâna usor slăbită, altfel pot apare suprize produse de pestii mari, în special în faza întepării, iar consecintele vor fi neplăcute.

Se recomandă mulinetele cu maxim 4 rulmenti, pentru cele cu angrenaj coroană-pinion. Este bine, de asemenea ca mulineta să aibă carcasă metalică  si tambur metalic, acestea permitând angrenajelor jocuri mai mici. Bineinteles, este de dorit a avea mulinete de diferite mărimi, numărul lor ar trebui să fie egal cu cel al lansetelor.

Mulineta pentru muscă are în pescuitul cu musca artificiala doar rolul de rezervă de fir, la recuperarea pestelui nefiind importantă, deoarece firul se recuperează cu mâna. Mai nou, mulinetele de muscă au si frâna, pentru a ajuta în caz că pestele prins este mai "zurbagiu".

mulineta_musca.jpg (8394 bytes) Mulinetele de muscă se fabrică din aliaje de carbon - cele mai ieftine, si din aliaje de aluminiu si magneziu - cele scumpe. Dar se poate face treabă bună si cu o mulinetă mai ieftină. Mulinetele de muscă sunt usoare, fiabile si au un design plăcut. Ca si lansetele, mulinetele sunt împărtite în clase AFTM, astfel ca ele să poată fi echilibrate cu usurintă. Unei lansete de clasa 4-5 i se poate atasa cu încredere o mulinetă de clasa 4. Tendinta este ca mulineta să fie de o clasa putin inferioară lansetei. Dacă se alege o mulinetă de clasă superioară lansetei, se riscă dezechilibrarea ansamblullui. O lansetă echilibrată corect cu mulineta corespunzătoare are centrul de greutate undeva pe la mijlocul mânerului, poate putin mai spre vârf.

Revizia mulinetelor. Mulinetele sunt echipamente relativ complexe si pentru asta trebuie să le fie acordată o atentie sporită. Revizia unei mulinete presupune verificarea angrenajului, a lagărelor, a rolei de ghidare a firului si nu în ultimul rând, a frânei.

Se va demonta mulineta, dacă este cazul cu ajutorul schemei de ansamblu oferite de producător. Se vor lua pe rând componentele si se vor degresa, folosind putin gaz lampant sau benzină. La fel se va proceda si cu corpul mulinetei. Atentie la cuplajul frânei, este bine să fie ferit de grasimi sau uleiuri altfel coeficientul de frecare va fi micsorat iar frâna va deveni mai lenesă. Dupa ce s-au terminat aceaste operatiuni mai putin plăcute, se va analiza cu atentie angrenajul mulinetei.

Dacă dantura melcului are în general o constructie mai solidă, fiind mai rar afectată, dantura rotii pereche (roata cea mare) este cea care cedează frecvent la suprasolicitările mulinetei utilizate necorespunzător. Defectiunile angrenajelor constau, de regulă, în deformarea plastică sau tocirea dintilor. În practică ele se manifestă sub forma unor "scăpări" în timpul mulinatului sub sarcină.  Cel mai adesea, remediul este înlocuirea rotii defecte. Dacă un angrenaj de fortă necesita schimbarea ambelor roti si nu doar a celei uzate, în cazul mulinetelor se poate face compromisul de a schimba doar roata defectă, cu conditia ca profilul dintelui să fie cel corect. Dacă totul este în regulă, rotile curătate vor fi unse cu vaselină siliconică sau cu vaselina recomandată de producător. Niciodata nu se vor folosi mulinetele fără a fi unse corespunzător deoarece frecările mari pot uza si distruge rapid angrenajul, mai ales pe cel fabricat din aliaje pe bază de aluminiu.

Verificarea rulmentilor precum si a bucselor este cea de-a doua operatiune care se impune. Rulmentii, degresati în prealabil, trebuie să se învârtă usor, în caz contrar se vor spăla cu benzină sau gaz lampant până când nu va mai exista nici o "poticneală". În acel moment, rulmentii vor fi încărcati cu vaselină siliconică sau vaselina specială recomandată de producator. În cazul rulmentilor capsulati nu vor fi prea multe de facut. La fel se va proceda si cu bucsele, care vor fi spălate atent si apoi unse. Între bucsă si ax nu trebuie să existe un joc prea mare deoarece pozitia relativă a dintilor angrenajului va iesi din toleranta admisă si pot apare defectiuni grave ale angrenajului.

Un rol deloc de neglijat în functionarea corectă a mulinetei îl joaca rola de ghidare a firului. Dacă rola este pe bucsă se va avea grijă ca aceasta din urmă să fie suficient de bine unsă, astfel încât rola să se învârtă usor sub sarcina firului. O rolă blocată mult timp poate fi uzată de fir prin formarea unui sant care apoi va afecta suprafata firului. De asemenea, se va verifica dacă rola este bine fixata astfel încât între ea si pick-up să nu se formeze un interstitiu în care să poată pătrunde firul care astfel va fi în mod cert rupt.

Frâna este un subansamblu a carei importantă este dovedită în timpul drilului unei capturi mari si foarte mari. Dacă frâna lucrează bine sunt sanse de reusita, dacă nu ... nu. Cum se verifică frâna ? În pozitia de maximă strângere frâna trebuie să blocheze total tamburul. Dacă blocajul este partial înseamnă că discurile cuplajului nu au priza bună, deci frecarea nu este bună. În acest caz se va verifica dacă acestea nu sunt îmbacsite de uleiuri si vaselină. Dacă da, atunci se vor curăta cu grijă. O problem7 si mai gravă apare dacă frâna e blocată, adică nu permite slăbirea tamburului până la derularea usoară a acestuia prin tragerea firului cu mâna. În acest caz se va verifica dacă nu cumva între discuri există impurităti (praf si nisip de exemplu).

Desi nu a fost mentionat mai sus, este bine să se verifice si sistemul care realizează miscarea oscilatorie a tamburului în vederea asezării uniforme a firului. Această miscare este asigurată printr-un sistem cu camă si/sau roată dintată si nu prezintă un grad mare de complexitate. Elementele componente trebuie să fie bine unse, ca si axul central al tamburului.

Ca o recomandare generală, mulineta va fi unsă numai cu vaselină de calitate si nu cu ulei. O cantitate prea mare de vaselină nu strică dar face ca mulineta să mergă putin mai greu. O cantitate prea mică de vaselina poate conduce în timp la pierderea acesteia (poate fi strânsa prin cavitătile libere din corpul mulinetei, poate să mai curga vara, când temperatura este ridicată) lăsând angrenajul principal fără ungere. Recomandabil ar fi să se ungă bine angrenajele si elementele care se vor afla în miscare, după care să se "umple" roata dintată cea mare cu vaselină, pe post de rezervă. Surplusul va fi redirectionat în zonele adiacente, constituindu-se o rezervă de vaselină pentru tot anul.

La mulinetele performante, o revizie anuală este suficientă. Pentru mulinetele slabe calitativ, cu jocuri si tolerante mai mari, este bine să se facă revizii ori de câte ori situatia o cere (dacă se scapă în apă, în nisip, dacă se constată că scârtâie în timpul mulinatului).